Nieuwsitem december 2021

Op de valreep naar het nieuwe jaar kregen we op 24 december een interessante uitspraak van de Hoge Raad over de belastingheffing in box 3. Verder is er op 15 december een nieuw regeerakkoord gekomen waarin diverse fiscale voorstellen staan voor de periode 2021-2025. Deze onderwerpen en het onderbrengen van de verloningen in een aparte BV, willen wij graag met u delen.

Wat staat er in het regeerakkoord?


De fractievoorzitters van VVD, D66, CDA en ChristenUnie hebben een akkoord gesloten. De plannen zijn beschreven in een 43 pagina’s omvattend akkoord. In de bijlage wordt de financiële onderbouwing gegeven. Uit deze stukken ontlenen wij de volgende plannen:

Algemeen

  • De onbelaste reiskostenvergoeding van thans € 0,19 zal vanaf 1 januari 2024 worden verhoogd. Dit is bedoeld om het reizen naar werk betaalbaar te houden;
  • De middelingsregeling in de inkomstenbelasting gaat vanaf 2023 vervallen;
  • Vanaf 2030 wordt een kilometerheffing ingevoerd voor alle personen- en bestelauto’s.

Ondernemers

  • De zelfstandigenaftrek wordt vanaf 2023 teruggebracht. De aftrek zal in 2030 nog slechts € 1200 bedragen;
  • Er komt een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen;
  • Verder wordt geconstateerd dat in box 2 (beleggen in een eigen BV) uitstel van belastingheffing wordt gerealiseerd, wat tot onevenwichtige situaties kan leiden. Dit wil men aanpassen;
  • De bedrijfsopvolgingsfaciliteiten in de erf- en schenkbelasting en de inkomstenbelasting worden verbeterd om oneigenlijk gebruik van de regeling tegen te gaan.

Vermogen

  • Vanaf 1 januari 2025 wordt de box 3-heffing naar werkelijk rendement veranderd. Verder zal de vrijstelling in box 3 worden verhoogd naar € 80.000 per persoon;
  • vanaf 2023 gaat de leegwaarderatio (recht op een verlaging van de WOZ-waarde als een woning wordt verhuurd) worden afgeschaft;
  • De (grote) schenkingsvrijstelling eigen woning wordt per 2024 afgeschaft;
  • De overdrachtsbelasting voor niet-woningen en verhuurde woningen zal worden verhoogd van nu 8% naar 9%.

Uitspraak Hoge Raad inzake box 3-heffing

Voor 2001 was er een vermogensbelasting waarbij geheven werd over het werkelijk rendement, zoals rente, dividend en huren. In 2001 is dit gewijzigd en werd veronderstelt dat er 4 procent rendement gemaakt kon worden over de waarde van de banktegoeden, beleggingen, onroerend goed etc. Dit forfaitair rendement werd vervolgens belast tegen 30%.

Vanaf 2017 is de box 3-heffing aangepast en kwam er een vermogensmix met 3 schijven. Hierbij veronderstelt de wetgever dat er meer rendement gemaakt kan worden als het vermogen in een hogere schijf komt. Daarom is het vaste rendement van 4% in 2017 vervangen voor 2,87% in schijf 1, 4,6% in schijf 2 en 5,39% in schijf 3 .

De Hoge Raad heeft nu uitspraak gedaan in een zaak waarbij belanghebbende een vermogen van circa 1 miljoen had, wat voor 80% bestond uit spaartegoeden met een lage rente.
Op basis van het belastingstelsel wordt belanghebbende geacht 21 procent van zijn vermogen als spaartegoed aan te houden en de rest van zijn vermogen te beleggen tegen een hoger rendement. Het gevolg hiervan is dat belanghebbende over veel hogere opbrengsten belasting moest betalen dan hij in werkelijkheid had genoten.
De Hoge Raad stelt dat dit stelsel in strijd is met het ongestoord genot van eigendom en het discriminatieverbod in heet Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM).
Daarom biedt de Hoge Raad rechtsherstel aan, door voor de jaren 2017 en 2018 alleen het werkelijke rendement van belanghebbende in de heffing te betrekken.

Deze uitspraak gaat veel impact hebben. In het regeerakkoord werd nog gesproken over introductie van het werkelijk rendement vanaf 1 januari 2025, maar mogelijk zal dit nu eerder gerealiseerd gaan worden. Verder gaan wij (uiteraard) beoordelen voor welke relaties bezwaar gemaakt moet worden tegen recent opgelegde aanslagen inkomstenbelasting.

Verloning

Een onderdeel van onze werkzaamheden is het verzorgen van de personeels- en salarisadministraties. Dit bestaat onder andere uit het opstellen van de (maandelijkse) salarisstroken, de aangiften loonheffingen, maar ook het aanvragen en bijhouden van CAO- en pensioenregelingen.
Verder worden arbeidsovereenkomsten opgesteld en bijgehouden wanneer contracten verlengd moeten worden.

Deze werkzaamheden gaan wij vanaf 1 januari 2022 niet meer vanuit Paalman Advies (eenmanszaak) aanbieden, maar vanuit Paalman Verloningen (besloten vennootschap). Deze wijziging is gemaakt om zelf belasting te besparen en om vanuit de besloten vennootschap een eigen pensioenpotje te gaan creëren. Behalve dat we factureren met een andere naam en bankrekening, zal er niets veranderen.





Scroll naar boven